Wang Fahui (王法慧) : Permaisuri Pemabuk

Spread the love

Wang Fahui (王法慧) adalah permaisuri pada masa pemerintahan Kaisar Xiaowu dari Dinasti Jin Timur (Simplified: 晋孝武帝, Traditional: 晉孝武帝, Pinyin: Jìn Xiàowǔ Dì) dengan gelar Permaisuri Xiaowuding (孝武定皇后), yang secara harafiah berarti Permaisuri yang berbakti, berani dan tenang.

Pada saat Kaisar Xiaowu akan menikah, Wali Negara Xie An (謝安) ingin mencari anak perempuan dari keluarga bangsawan yang lemah lembut dan berbudi luhur. Karena Xie An sangat menghormati ayah Wang Fahui, Wang Yun (王蘊), dan saudara lelakinya, Wang Gong (王恭), Xie An secara pribadi mengunjungi rumah keluarga Wang untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Wang Fahui. Dan Xie An terkesan dengan kesopanan dan kecantikan Wang Fahui.

Pada tahun 375, Xie An memilih Wang Fahui sebagai permaisuri bagi Kaisar Xiaowu. Kaisar Xiaowu pada saat itu berusia 14 tahun dan Wang Fahui berusia 15 tahun.

Arak Tiongkok

Namun, begitu Wang Fahui menjadi permaisuri, Wang Fahui menjadi terobsesi dengan minuman keras dan sering mabuk. Disamping itu Wang Fahui sangat pecemburu dan akan marah besar apabila Kaisar Xiaowu dekat dengan perempuan lain. Wang Fahui meninggal pada usia 21 tahun, kemungkinan besar akibat kebiasaannya menenggak minuman keras.

Wang Fahui dikuburkan dengan hormat karena seorang permaisuri, namun Wang Fahui tidak melahirkan anak laki-laki.


Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

sixteen − two =